Reacties

Leesinstructie helpt niet — 6 reacties

  1. Pingback:Tekst & Communicatie » Blog Archive » Gewenning

  2. Pingback:Tekst & Communicatie » Blog Archive » Gewenning

  3. Ha Louise,
    Wat lees ik nou? Ontluisterende conclusie trek je. Moet ik echt mijn hele wereldbeeld bijstellen?? Wat ik nog wil weten: je stelt dat boodschaptitels niet werken, maar waarvóór werken ze niet? Wat hebben de studenten precies onderzocht? Hoe gemakkelijk je iets opzoekt, of hoe snel je de kern vindt, hoe je de boodschap onthoudt? Of ging het om een oordeel van lezers over de inhoudsopgave (die moeten wennen aan langere hoofdstuk- en paragraaftitels)? Ik kies ook vaak voor de tussenvorm: ‘Conclusie: dienstverlening is verbeterd’ of ‘Aanbeveling: investeer in…’. Waartegen hebben de studenten die vorm afgezet? Tegen ‘Conclusie’ en ‘Aanbeveling’? En wat ga jij nu voortaan adviseren? Hartelijke groet,
    Jeanine

  4. Hoi Jeanine (en andere lezers),

    Ja, ik vond het ook ontluisterend: dit resultaat trekt een grote claim van het piramideprincipe in twijfel. We onderzochten hoe lezers (onbekend met het piramideprincipe) onder tijdsdruk de belangrijkste informatie uit een rapport haalden. De opdracht was namelijk om een korte samenvatting te geven, gericht op de opdrachtgever, die dus op zoek was naar een antwoord op de adviesvraag. Dat dat antwoord en de onderbouwing al in de inhoudsopgave te vinden waren, doorzag bijna geen enkele proefpersoon, en als ze het wel doorzagen, konden ze het niet geloven. De tussenvorm, met ‘advies:’ toegevoegd, maakte het amper beter.
    We hebben inderdaad vergeleken met ‘gewone’ adviesrapporetn met ‘Conclusie’ enzo erin. Daarmee lukte het geven van een samenvatting ook niet goed, maar dat had andere oorzaken (vermoedelijk: rapport was niet zo helder geschreven; we hebben dat niet precies onderzocht).
    Wat ik nu adviseer: ga na of je lezer vertrouwd is met het piramideprincipe. In de meeste gevallen waar ik mee te maken heb, is dat zo, en dan zijn boodschaptitels prima.

    Als het goed is, is over een tijdje een uitgebreider artikel met de onderzoeksresultaten beschikbaar, ik ben daarmee bezig!

    Groet,

    Louise

  5. Pingback:Tekst & Communicatie » Blog Archive » De nieuwe lichting piramideprincipe-onderzoekers

  6. Pingback:Tekst & Communicatie » Blog Archive » Update piramideprincipe-onderzoek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>