Nog meer hoofdboodschap middenin ofzoiets
Net als vorig jaar heb ik gisteren in de pauzes (het zijn twee groepen) van het piramideprincipe-onderzoekscollege een snelle blik geworpen op de adviesrapporten die door de studenten ‘in het wild’ gevonden waren. Welnu, in het wild is het piramideprincipe nog steeds een uiterst zeldzame diersoort: één student meende er eentje tegengekomen te zijn, maar ze had dat rapport niet bij zich. Ik hoop dat ze het nog weet te achterhalen.
En alle andere rapporten, tsja, die hadden de hoofdboodschap middenin ofzoiets, of aan het eind, of nog iets anders, of onduidelijk, of ze waren sowieso niet zo veel meer dan een data-uitdraai met een nietje erdoorheen. In totaal heb ik er nu zo’n beetje 35 gezien (er zit hier en daar wat overlap), waarvan dus 0 piramidaal.
En ik moet zeggen: dat vind ik toch echt weinig. Ik weet wel dat het piramideprincipe iets is voor een niche aan de bovenkant van de markt, maar mijn indruk is ook dat het in de lift zit – Barbara Minto was deze zomer in Nederland, er is dit jaar een tweede boek (naast mijn eigen Adviseren met perspectief) verschenen op de Nederlandse markt. Nou wordt er natuurlijk heel veel adviserend geschreven, dus zelfs als het aantal piramidale rapporten zou verdubbelen, dan nog merk je dat misschien amper op het totaal.
En de goede kant ervan is: er is dus nog een boel werk te doen voor tekstenverbeteraars!
Reacties
Nog meer hoofdboodschap middenin ofzoiets — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>