↓
 

Louise Cornelis

Tekst & Communicatie

  • Home |
  • Lezergericht schrijven |
  • Over Louise Cornelis |
  • Contact |
  • Weblog Tekst & Communicatie

Bericht navigatie

← Oudere berichten
Nieuwere berichten →

Tekst met storing

Louise Cornelis Geplaatst op 13 oktober 2021 door LHcornelis14 oktober 2021  

Nou was er bij al dat genieten van dynamiek gister toch weer één dingetje wat minder fijn. Het was in Den Haag, ik had de RandstadRail daarheen genomen, en na afloop reed die niet. Hmm. Ik heb het opgelost, kostte wat extra tijd, en  dat is dan wel zo’n moment dat ik denk: tsja, met online werken had ik dit niet.

Ik schrijf het nu makkelijk op: de RandstadRail reed niet. Maar om me dat te realiseren, heb ik zelf toch aardig wat denkwerk moeten verrichten. Op het perron van Den Haag Centraal stond eigenlijk niks duidelijks. De borden waar anders de eerstvolgende vertrektijden op staan, waren leeg. Er liep alleen een lichtkrant, die een bericht over de mondkapjesplicht in twee talen afwisselde met deze tekst, die ik later in de bus fotografeerde:

Boel problemen tegelijk:

  • Door hem op dezelfde plaats te zetten als de uitgekauwde plichtpleging over de mondkapjesplicht lijkt het helemaal geen urgente of belangrijke tekst.
  • Het rouleren van de tekst maakt hem lastig te bevatten. Ik heb hem drie keer moeten laten passeren eer ik ‘m vatte; tussendoor heb ik dus drie keer óók moeten lezen dat een face mask mandatory is – ja-haa!
  • De tekst is helemaal geformuleerd vanuit het perspectief van Rotterdam – alsof je alleen van Rotterdam naar Den Haag zou willen reizen. Wat de storing betekent voor de andere richting, moet je zelf bedenken. Ik neem aan dat de RET de tekst verzorgt, maar die willen toch dat hun Rotterdammers ook weer thuis kunnen komen?
  • De tekst komt traag op gang. Ik zou het logischer vinden om met de deur in huis te vallen: ‘Geen metro tussen Den Haag Centraal en Nootdorp!’ Dan is het ook meteen duidelijk dat dat het ‘Haagse deel’ is, dan kun je die woorden schrappen (of is dat zo expliciet om duidelijk te maken dat het probleem niet aan de RET ligt, maar aan de Hagenezen?)
  • Twee formuleringsdetails:
    • Ik haper even bij ‘metro E’. Ik noem het vervoermiddel niet metro want het hele traject waar ik gebruik van maak ligt bovengronds. Die E zegt me ook niets. Ik noem de metrolijnen naar hun eindbestemmingen, dus iets als ‘de metro naar Spijkenisse’. En deze lijn noem ik ‘de Randstadrail’. Ik weet niet in hoeverre dit aan mij ligt; ik gebruik de metro’s maar sporadisch.
    • Tram driekwart verdient ook de schoonheidsprijs niet, vind ik, maar misschien heb ik te veel Harry Potter gelezen.

Er stonden op het perron minstens twintig mensen, aan wie, zo denk ik, de strekking van deze tekst was ontgaan. Die wachtenden droegen natuurlijk wel bij aan mijn verwarring. Zo van: als-ie niet rijdt, wat doen zij dan hier?

Alles bij elkaar kostte het nogal wat tijd om erachter te komen wat dit voor mij betekende. Zo van: betekent dit nou dat ik vanaf hier eerst met een tram naar Leidschenveen moet? Dus dat hier niks gaat komen? Doet-ie het niet, begrijp ik dat goed?

Ik was net bezig mijn conclusie te trekken (‘hij rijdt inderdaad niet’) toen een mede-reiziger op haar telefoon liet zien dat daar cancelled stond. Zij had al een half uur staan wachten en had toen maar eens gegoogled.

Ik moest vervolgens nog even nadenken over waar Nootdorp en Leidschenveen liggen, dus hoe lang dat met die tram en pendelbus zou zijn. Toen heb ik maar wat anders gekozen: ik ben met trein + lijnbus naar huis gegaan.

Dat de ‘metro’ door een storing niet rijdt, okee. Maar de communicatie erover kan echt beter!

 

Geplaatst in schrijftips | Geef een reactie

Zo gewoon – en toch niet (2)

Louise Cornelis Geplaatst op 12 oktober 2021 door LHcornelis12 oktober 2021  

In juli had ik één keer weer een training op locatie gegeven. Daarna werd de thuiswerkmaatregel weer wat strenger, vervolgens ging ik op vakantie en vorige week was er nog geen gelegenheid.  Zodoende was vanochtend pas de tweede keer weer, en de eerste wat grotere groep (stuk of 15).

Net als de vorige keer ging ik regelmatig heen en weer van ‘alsof ik het gister nog gedaan heb’ naar ‘wauw, eindelijk weer!’ Die sessie in juli was bijvoorbeeld zonder handouts, deze met, en al bij het printen van mijn stapeltjes dacht ik: wauw, dit is voor het eerst sinds maart 2020! Het uitdelen was ook echt even een momentje. Daarentegen was het na afloop bij elkaar sprokkelen van mijn stiften en post-it-blokjes alsof ik het gister nog gedaan had. Maar dat ik dat dan bedenk, dus dat ik denk ‘goh, dit is net alsof ik het gister nog gedaan heb’, betekent dat ook dat eigenlijk ongewoon is natuurlijk.

Ik vond het een feest om te doen. Ik heb genoten van het ‘gedruis’ in de zaal, dus het onderlinge roezemoezen, mijn eigen onderonsjes, de gesprekjes op de schakelmomenten (vooraf, pauze, na afloop)… precies de dingen die ik online in het begin vreselijk miste. Ik ben eraan gewend geraakt het zonder te doen, maar wat fijn dat het er weer wel is!

Iets wat ik niet bewust had gemist maar wat ik wel weer erg leuk vond, was het ‘knutselige’ van het werk: in de weer zijn met flappen, stiften, post-its en plakband. Dat was een ontdekking: ook daarin zit werkplezier. Plezier dat ik node heb moeten missen, hoe zeer er ook lol zit in het ontdekken van de mogelijkheden om online samen te werken en hoe blij ik ook was dat dat zo goed ging.

Alles bij elkaar denk ik: wat een boel meer dynamiek, zeg, dan online! In de interactie, in de materialen, in het bewegen in de ruimte (langs die flappen en de andere dingen die met plakband aan de muur hingen), in het reizen natuurlijk ook – in mijn hele werkende bestaan. Vanochtend heb ik daar met volle teugen van genoten!

 

Geplaatst in Opvallend | Geef een reactie

Andere teksten langs het randje

Louise Cornelis Geplaatst op 5 oktober 2021 door LHcornelis3 november 2021  

Ik schreef vrijdag over de bordjes op onze fietsvakantie ‘langs het randje’ van Nederland. We zagen ook nog andere teksten. Ik had het vrijdag al even over dialecten, dit vond ik wel een fraai bier-etiket in Limburg, vooral door de vanzelfsprekendheid van het dialect:

Geen bordje, maar gewoon op de grond: de grens, midden op straat in Oldenkot:

Meestal was de grens veel onzichtbaarder dan dat. Gelukkig weer, sinds corona.

Deze Duitse tekst is op zich niks bijzonders, maar het was het eerste Duits waar we rechtstreeks mee te maken kregen, op het eerste moment sinds november 2019 dat we weer in het buitenland waren. Dat was toch wel bijzonder, zeker in het besef van hoe veel er sindsdien is gebeurd. We hadden toen nooit kunnen bevroeden dat het zo lang zou duren:

Maar dan de bijzonderste tekst van de hele reis. Bij de eilandhop van Texel naar Vlieland landden we op de Vliehors en gingen we daarna met de Vliehors Expres over het strand naar het bewoonde deel van het eiland. Dat was al een hele belevenis. Nog bijzonderder werd het toen we zagen dat de grote banden van de Vliehors Expres een gedicht schrijven in het zand: hun profiel bestaat uit letters.

Ik vond het geweldig om rijdend te schrijven. Wat een subliem idee!

Tot slot een foto van mijzelf, in de weer zoals ik de hele vakantie lang veel heb gedaan, want ik ben van ons tweeën de planner. Met kaart, GPX en GoogleMaps plan ik hier de route van de dag. Deze foto is ook vrij zeldzaam, want dat regenjackie heb ik welgeteld twee keer aan gehad – we hebben enorme mazzel gehad met het weer!

Geplaatst in Opvallend, schrijftips | Geef een reactie

Bordjes langs het randje

Louise Cornelis Geplaatst op 1 oktober 2021 door LHcornelis30 september 2021  

De septemberserie verscheen ‘achter mijn rug’: ik had die posts vooruit geplaatst en was zelf op vakantie. Ik ben net terug en begin vandaag weer met werken. We hebben een heerlijke vakantie gehad. We hebben een rondje Nederland gefietst, zo dicht mogelijk ‘langs het randje’: de kust en de grenzen. Het weer zat mee natuurlijk! Dit oranje lijntje tekende de GPS van onze route:

Zoals gebruikelijk heb ik mijn ogen uitgekeken op de bordjes onderweg, schriftelijke communicatie ‘in het wild’. Erg fijn vond ik de bordjes waarop het randje zichtbaar was, zoals dit, aan het begin van het dorp met de meeste randjes van allemaal:

Of dit: het gemengde straatnaambord van de straat in Kerkrade/Herzogenrath:

Aan die straat is verder niet te zien dat de landsgrens er middendoor loopt – het is een doodgewone straat. Ook aan de Belgische grens zijn er zulke straten, in Putte bijvoorbeeld, maar dan heeft de straat maar één naam en hangt aan de ene kant een bordje van Nederlandse makelij en aan de andere kant van Belgische – minder bijzonder.

Op dit bordje in Stein staat ook de landsgrens, al is het niet expliciet: de Maas is daar de grens en dit was een prachtig stuk van onze route:

De route leidde via een ‘eilandhop’ van Texel naar Vlieland. Daar was ik lang geleden geweest en het typeert mij misschien wel dat het belangrijkste wat ik me ervan herinnerde was dat een steeg er glop heet. Dat kan gewoon boereglop zijn, maar ook iets exotischers als dit:

We zijn af en toe over de grens gewipt, soms per ongeluk en soms omdat dat de beste of zelfs enige route was (de enige manier om over de Schelde te komen in de buurt van de grens is met een Antwerpse waterbus). Zo leerde ik een nieuw Vlaams woord, op een prachtig dijkje net over de grens in Zeeuws-Vlaanderen:

Hoe heet dat in het Noord-Nederlands: plateauvormige verkeersdrempel?

Op diezelfde plek vond ik dit erg grappig:

De schapen lagen allemaal braaf in de berm, dus ik heb dit niet in praktijk hoeven brengen.

Ik heb een boel geografische (straat)naamborden voorbij zien komen natuurlijk, met heel fraaie erbij, zoals Blije in Friesland en Doodstil in Groningen. Vlaanderen krijgt de prijs voor de grappigste, ook weer net over de Zeeuwse grens:

In Limburg zijn de plaatsnaamborden tweetalig. Ik vond het al leuk om eens in Ohé te zijn, maar ik heb geen idee hoe je dat in het Limburgs zegt:

Ook hier een vleugje dialect, maar ik vond het vooral een mooie tijd- en plaatsgebonden boodschap:

De route vanaf Sluis langs de kust naar Breskens was voor mij een en al jeugdherinnering, ook dit bordje: ik leerde als kind al dat wij in Vlissingen Zeeuws-Vlaanderen de overkant noemden, en Zeeuws-Vlaanderen ons. Nu weet ik dat dat het taalkundige verschijnsel van deixis is: dat waar het woord naar verwijst afhankelijk is van de spreeksituatie. De pont (Westerschelde Ferry is wel een erg wijdse naam voor een voet- en fietsveer, vind ik) speelt daarmee:

Voor mij gevoel waren we nog aan de overkant!

Tot slot nog een die aansluit bij waar ik het vaker over heb gehad de afgelopen anderhalf jaar: de gekke corona-communicatie. Onderstaand bord hing op een camping in Drenthe. Ik snap niet waarom je op een camping een bord in het Nederlands hangt voor toeristen – die er dan al zijn, en in meerderheid geen Nederlands zullen kunnen lezen, zeker niet dit soms onnodig moeilijke Nederlands (‘ontwikkel je klachten?’ en vakantieverblijf vallen me vooral op).

Gelukkig hebben we van coronagedoe verder geen last gehad.

Volgende week nog een post over andere teksten langs de randjes dan op borden. 

Geplaatst in Opvallend | Geef een reactie

Septemberserie (5, slot): Taal stuurt ons denken

Louise Cornelis Geplaatst op 27 september 2021 door LHcornelis8 oktober 2021  

Nog één keer kom ik terug op die beginpost, over het juiste woordgebruik voor het juiste domein. ‘Wat maakt het uit, het is maar een woord’ hoor ik dan wel eens. Dat woordkeuze uitmaakt, roep ik heus niet alleen. Hier is een heel ander voorbeeld in een zeer lezenswaardig artikel: hoe het woordgebruik uitmaakt in hoe je over migranten denkt.

De eerste woorden in dat artikel zijn om te onthouden:

Taal is nooit neutraal – het stuurt ons denken en ons handelen.

Op het gevaar af dat artikel voor mijn eigen karretje te spannen trek ik de vergelijking: als je piramidaal wilt denken en schrijven, gebruik dan ook de woorden die daarbij horen. Daarmee help je jezelf en je gesprekspartners.

 

 

Geplaatst in Uncategorized | Geef een reactie

Septemberserie (4): bevindingen?

Louise Cornelis Geplaatst op 21 september 2021 door LHcornelis8 oktober 2021 2

Ik begon deze serie een tijdje terug met beargumenteren dat conclusie en bevindingen niet de goede woorden zijn om te praten over het communicatieve domein. Tegen bevindingen heb ik nog een ander bezwaar: het is een vaag woord, ik ga er glazig van kijken. Als verzorgde spreektaal je norm is voor zakelijk schrijven, dan moet je het gewoon niet gebruiken, want niemand zegt het. Althans, gewone mensen gebruiken uitkomst of resultaat ofzoiets.

Ik ken bevinding vooral van accountants en die gebruiken het als eufemisme voor problemen/bezwaren. Met een negatieve lading dus, terwijl het in z’n gewone betekenis neutraal is. Positieve bevinding lees ik dan ook wel eens. Daar ga ik helemáál glazig van kijken!

Geplaatst in schrijftips | 2 reacties

Septemberserie (3): Niet blij van dat hypothesegerichte

Louise Cornelis Geplaatst op 15 september 2021 door LHcornelis8 oktober 2021  

Mijn verhaal uit de vorige post wordt vaak niet zo overtuigend gevonden, of liever gezegd: dat werken vanuit een hypothese, daar worden veel adviseurs niet zo blij van. Dat heeft een bezwaar en een reden.

Het bezwaar is dat je door de hypothese tunnelvisie kunt gaan ontwikkelen en alleen nog maar ziet wat je nodig hebt voor dat eigen gelijk. Dat risico is er inderdaad, maar volgens mij vooral in theorie. Ik heb het in de praktijk nog nooit meegemaakt. Ik heb wel adviseurs en teams met tunnelvisies meegemaakt, maar dat lag dan nooit hieraan. Het lag aan inhoudelijke dogma’s of hypes (vooral de modevlagen in het vakgebied: dan moet ineens alles met een customer journey of agile bijvoorbeeld) en soms ook wel aan een soort groupthink: dat de obligation to dissent (de McKinsey-term ervoor) in het team niet werkte.

Ik heb wel adviseurs gezien die hun hypotheses om moesten gooien, en dat vraagt zeer zeker intellectuele lenigheid. Maar veel vaker heb ik adviseurs gezien bij wie een beetje meer tunnelvisie beslist had geholpen: wiens onderzoek alle kanten opging en die omkwamen in veel te veel data of oeverloze discussies. Je bent adviseur, geen wetenschapper, en dat vraagt meer focus op hoe je je opdrachtgever het beste kan helpen. Precies dat doe je met die vertaalslag van je analyse naar de (hypothetische) piramide.

De reden waarom adviseurs niet hypothetisch gedreven werken is dat het van je vraagt dat je het onderste proces van communiceren knetterbelangrijk maakt. Structureren gaat namelijk niet vanzelf en je moet de inspanning en de tijd die het kost bevechten op al die andere dingen die je in je werk ook nog moet. Ik kan roepen dat hypothesegericht werken hartstikke goed is en dat je de tijd later in het traject terugwint, maar ik begrijp echt wel hoe lastig het is. Ik zeg in trainingen daarom vaak: ik wou dat ik een toverstokje had om die tijd voor jullie vrij te maken. Maar dat toverstokje is er niet.

In de 25 jaar dat ik met het piramideprincipe werk, heb ik maar een piepkleine minderheid van ‘mijn’ schrijvende professionals hypothesegericht zien werken – dat zeg ik er maar eerlijk bij. Desalniettemin is het de moeite waard. Om het op z’n consultants te zeggen: het is best practice!

 

Geplaatst in schrijftips | Geef een reactie

Septemberserie (2): parallelle processen

Louise Cornelis Geplaatst op 9 september 2021 door LHcornelis8 oktober 2021  

Aan dat verhaal van laatst over wat het verschil is tussen de woorden uit het analytische en communicatieve domein (de vertaalslag ‘so what’) is het goed nog een ander plaatje toe te voegen.

Als je denkt dat structureren het op een rijtje zetten van bevindingen is of het bewerken van een conclusie, denk je namelijk mogelijk ook dat je moet wachten totdat je met die bovenste lijn klaar bent voordat je kan gaan nadenken over je rapport of presentatie. Dat kan, maar veel beter is het om er écht twee parallelle processen van te maken, zo (ook weer een plaatje uit een trainingspresentatie):

Je werkt dan dus vanaf het begin aan een hypothetische piramide, inclusief hypothetische hoofdboodschap. Drie voordelen:

  • Het structureren is aan het eind niet zo’n grote toer meer. Want dat kan het zijn als je wacht tot vlak voordat het rapport eruit moet. Uiteindelijk kan het zo schelen in tijd, en zeker in stress en daarmee ook in de kwaliteit van de structuur.
  • Het werken aan de piramide houdt je analytische werk mee op koers. Als je bijvoorbeeld merkt dat één tak van de piramide nog onvoldoende ver is uitgewerkt, weet je dat je het onderzoek daarop moet richten.
  • Het geeft meer houvast voor waar je eigenlijk mee bezig bent. Ik heb gemerkt dat vooral junior teamleden daar veel baat bij hebben: aha, dus dát is het verhaal, dát is de samenhang van wat we aan het doen zijn. Dat helpt en ze leren ervan. Ook een toevallig langskomende opdrachtgever kan het vaak wel waarderen als er al een begin van een verhaal is.

Je kunt het dan dus gaandeweg het adviestraject over beide processen hebben met elkaar, en dan is het wel handig als beide eigen woorden hebben, zodat je weet waar het over gaat. Dus ook het voordeel van het parallelle proces vraagt om verschillende benamingen: conclusie/bevinding bij het bovenste proces, hoofdboodschap/argumentatie/onderbouwing bij het onderste.

 

 

Geplaatst in schrijftips | Geef een reactie

Septemberserie (1): hoe je het noemt, maakt uit

Louise Cornelis Geplaatst op 2 september 2021 door LHcornelis8 oktober 2021  

Ik corrigeer met enige regelmaat de woorden van de mensen met wie ik werk aan het structureren: van conclusie maak ik hoofdboodschap en van bevindingen maak ik argumenten of onderbouwing ofzoiets. Dat klinkt wel eens wat zeikerig, maar ik vind het belangrijk: houd de verschillende domeinen uit elkaar. Ik leg het hieronder uit.

Adviseurs en aanverwante schrijvers doorlopen twee gedeeltelijk parallelle processen: het analytische (onderzoek doen, gegevens verzamelen, daar conclusies uit trekken) en het communicatieve (structureren, schrijven). Bevinding en conclusie zijn woorden die horen bij dat eerste proces: bij de uitkomsten daarvan. Bij het tweede proces draait het om boodschappen, argumenten e.d.

Het verschil tussen een boodschap of argument enerzijds en een bevinding of conclusie anderzijds is dat je om van het analytische naar het communicatieve domein te gaan, je nog een vertaalslag moet maken: die van interpretatie, betekenisgeving (‘so what?’). Je kunt prima bevindingen op een rijtje zetten, maar daarmee heb je nog niet gezegd wat ze betekenen, en precies dat is nodig om er een ‘verhaal’ van te maken. De samenhang in dat verhaal ontstaat door de vraag-antwoord-dialogen van de piramide: waarom/hoe en ‘so what’.

Als je praat en denkt in termen van het analytische domein, kun je die vertaalslag als het ware vergeten. Ik zie dat wel eens gebeuren: dan is een adviseur ‘bevindingen’ logisch aan het ordenen, maar niet bezig met ze samen te brengen in een betekenisvol verband: als antwoorden op een waarom-vraag onder de hoofdboodschap.

Als je goed voor ogen hebt dat dat is wat structureren van je vraagt, wordt het soms makkelijker. Laatst worstelde iemand met de oorzaak-gevolg-relaties in de resultaten van het onderzoek, een vraag die gewoon verdween toen het argumenten werden.

Maar die ‘so what’ kan het ook lastiger maken: piramidaal rapporteren is iets anders dan ten opzichte van traditioneel rapporteren de inhoud op een andere plek zetten. In trainingen gebruik ik wel eens dit plaatje om dat uit te leggen, het gaat dan vooral om die pijl:

Tot slot: ook aanbevelingen is een woord uit het bovenste domein. Het wordt immers meestal zo gebruikt dat het de praktische dingen zijn die je bedenkt na de conclusie, en zo staat het dan ook in traditioneel opgebouwde rapporten: helemaal aan het eind, en vaak met maar een beperkt verband met wat eraan vooraf is gegaan. Dat moet van het piramideprincipe anders en bovendien ‘ademt’ dan de hele structuur advies, niet alleen een slot-hoofdstuk. Structureren is dus ook iets anders dan aanbevelingen ordenen.

Geplaatst in schrijftips | Geef een reactie

Twee goeie online workshops

Louise Cornelis Geplaatst op 30 augustus 2021 door LHcornelis30 augustus 2021  

Afgelopen vrijdag heb ik een dag meegedaan met de online ZZP Summer Academy van FNV Zelfstandigen. Het aanbod aan workshops was zeer divers en ik deed dan ook twee totaal verschillende dingen: in de ochtend ‘Maak kennis met Miro‘ door Anne-Marie Backx en in de middag ‘Help wat moet ik met dit mens‘ door Laura Hagt. Ik vond ze allebei zeer de moeite waard!

Over online whiteboard Miro had ik al lovende dingen gehoord en ik had al eens een blik op de website geworpen. Door de workshop weet ik nu veel beter de mogelijkheden en beperkingen ervan. De uitleg van Anne-Marie was rustig en helder en het was leuk om er gaandeweg zelf ook wat mee te ‘prutsen’. Het onderwerp leende zich bovendien uitstekend voor online natuurlijk, zeker bij deze groepsgrootte (stuk of 12).

Bij het onderwerp ‘moeilijke mensen’ vond ik online een grotere beperking en miste ik de informele onderlinge contacten meer. Dat was nog veelzeggend, want ik kwam ook inderdaad als ‘mensgericht’ type uit de bus en dus als iemand die moeite heeft met alleen maar taakgerichtheid. Klopt.

Bovendien werd het totaal aantal Zoom-uren op een vrijdag gewoon zwaar. Ik vond de middagworkshop dus een flinke inspanning, maar die loonde wel. Als ‘met-mensen-werker’ ben ik zelf mijn belangrijkste instrument en af en toe is het goed dat eens tegen het licht te houden. Dat is precies wat het opleverde: zelfinzicht, in dit geval vooral over het bieden van ruimte en het nemen van vrijheid. Ook nu waren begeleiding en groep prettig.

Wat me in de loop van de dag zijdelings ging opvallen is dat het erop lijkt dat het woord webinar een specifiekere betekenis aan het krijgen is, namelijk die van wat ik wel noem ‘pratend hoofd met powerpoint’ en dus niet met activerende werkvormen of interactief. Ik weet niet meer wie het zei, maar dat ging zo van ‘dit is geen webinar, dit is een workshop’. Voor mij is dat geen logische zin, zal ik maar zeggen,in twee richtingen:

  • Ik versta onder een webinar iets online waardoor ik wat leer, en dat is zo mogelijk wel degelijk (inter-)actief. Dan leer ik namelijk beter dan passief.
  • Ook ‘live’ workshops zijn (waren?) wel eens alleen zitten kijken en luisteren, met Powerpoint. Dat vond ik nooit de goeie, maar het gebeurde wel. (Zet ik in verleden tijd, want tsjonge, wat is dat lang geleden…)

De uitkristalliserende praktijk die ik al eerder signaleerde, die van dat pratende hoofd met powerpoint als standaard online werkvorm, lijkt dus een bepaald prototype geworden te zijn. Dubbel interessant: voor mij als trainer en als taalkundige: de taal volgt die uitkristalliserende praktijk. Ik moet daar in mijn woordgebruik rekening mee houden. Als mensen denken dat een webinar ‘kijken en luisteren’ is, moet ik mijn trainingen zo niet noemen. Ik merk sowieso al dat mijn deelnemers verrast zijn met hoe veel ze bij mij moeten en kunnen doen online. Kennelijk valt dat op.

De twee workshops van vrijdag waren in die betekenis zeker geen webinars, maar workshops. Ik heb veel meer gedaan dan kijken-en-luisteren: ik heb geoefend, alleen of in een break-out, en ik heb ’teruggepraat’. Zo moet het, wat mij betreft!

 

Geplaatst in Opvallend, schrijftips | Geef een reactie

Bericht navigatie

← Oudere berichten
Nieuwere berichten →

Recente berichten

  • Schrijven vraagt om precisie
  • John Searle RIP
  • Komma’s uit de jaren ’70
  • Terug uit Ierland (3/3): limericks uit Limerick
  • Terug uit Ierland (2/3): enkele andere bordjes

Categorieën

  • Geen rubriek (10)
  • Gesprek & debat (30)
  • Gezocht (9)
  • Leestips (318)
  • Opvallend (549)
  • Piramideprincipe-onderzoek (98)
  • Presentatietips (154)
  • schrijftips (895)
  • Uncategorized (46)
  • Veranderen (39)
  • verschenen (205)
  • Zomercolumns fietsvrouw (6)

Archieven

  • oktober 2025
  • september 2025
  • augustus 2025
  • juli 2025
  • juni 2025
  • mei 2025
  • april 2025
  • maart 2025
  • februari 2025
  • januari 2025
  • december 2024
  • november 2024
  • oktober 2024
  • september 2024
  • augustus 2024
  • juli 2024
  • juni 2024
  • mei 2024
  • april 2024
  • maart 2024
  • februari 2024
  • januari 2024
  • december 2023
  • november 2023
  • oktober 2023
  • september 2023
  • augustus 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • mei 2023
  • april 2023
  • maart 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • augustus 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • april 2022
  • maart 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • oktober 2021
  • september 2021
  • augustus 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • mei 2021
  • april 2021
  • maart 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augustus 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • augustus 2019
  • juli 2019
  • juni 2019
  • mei 2019
  • april 2019
  • maart 2019
  • februari 2019
  • januari 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • mei 2018
  • april 2018
  • maart 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • mei 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • mei 2016
  • april 2016
  • maart 2016
  • februari 2016
  • januari 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augustus 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • mei 2015
  • april 2015
  • maart 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • juni 2014
  • mei 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augustus 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mei 2013
  • april 2013
  • maart 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • september 2012
  • augustus 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012
  • februari 2012
  • januari 2012
  • december 2011
  • november 2011
  • oktober 2011
  • september 2011
  • augustus 2011
  • juli 2011
  • juni 2011
  • mei 2011
  • april 2011
  • maart 2011
  • februari 2011
  • januari 2011
  • december 2010
  • november 2010
  • oktober 2010
  • september 2010
  • augustus 2010
  • juli 2010
  • juni 2010
  • mei 2010
  • april 2010
  • maart 2010
  • februari 2010
  • januari 2010
  • december 2009
  • november 2009
  • oktober 2009
  • september 2009
  • augustus 2009
  • juli 2009
  • juni 2009
  • mei 2009
  • april 2009
  • maart 2009
  • februari 2009
  • januari 2009
  • december 2008
  • november 2008
  • oktober 2008
  • september 2008
  • augustus 2008
  • juli 2008

©2025 - Louise Cornelis
↑