Titel… nog een titel… en nog een
Het kwam vorige week bij twee opdrachtgevers tegelijk aan de orde: titels van Powerpoint-slides die eindigen met … Die ‘mogen’ van mij niet, nouja, ik ben nergens dogmatisch in, maar ze zijn strijdig met goed piramidaal schrijven: ze drukken een lineair verband uit, een ketting, waar de piramide om hiërarchische verbanden vraagt.
In het beste geval is dat lineaire verband een simpele nevenschikking: je kan dan op de puntjes en denken en met een goede overkoepelende pagina is daar makkelijk een prima piramide van te maken. Maar vaak zijn de verbanden veel subtieler dan dat. Vorige week had ik er een bij waar een tegenstelling in stond (… Maar…) en die eindigde met een conclusie: … Dus…. Soms is het verband er gewoon niet, behalve dan iets vaags-associatiefs in het hoofd van de schrijver. In zulke gevallen is er meer werk aan de winkel om te logica transparant te krijgen: hiërarchisch en simpel.
Dat was altijd mijn bezwaar tegen … in titels, maar vorige week werd me duidelijk dat er nog een is: het beroep op het geheugen dat zulke titels doen. Eén van de deelnemers aan een training attendeerde me daarop. Je moet ze eigenlijk in hun samenhang onthouden om het verband te pakken te krijgen: het is een doorlopende zin.
Ik snapte meteen wat hij bedoelde en om het voor de anderen ook te illustreren, zette ik de vier met puntjes verbonden titels waar het om ging achter elkaar, dus als één zin, zonder puntjes en zonder ‘m verder aan te passen. Ik moest toen een diepe teug ademhalen om ‘m in één keer voor te kunnen lezen. Het waren ook nog eens vrij lange, complexe titels: dat gaat vaak samen. Zo’n zin is een brij.
Het was ongeveer zoiets:
XYZ moet streven naar een gelijkwaardigere samenwerking zonder permanent voordeel voor een van de uitvoerende partijen door anderen de kans te geven om te laten zien wat zij kunnen presteren en door ABC te voorzien van een ander en meer onderscheidend format dat meer klantgericht is en dat interessantere content weet te bieden – als totaalervaring.
Huh wat? Ja dus!
Niet doen, die puntjes.
Reacties
Titel… nog een titel… en nog een — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>