Verloren en verdwaald in Rotterdam
In de beginjaren van het internet had ik de ervaring wel vaker: van verdwaald zijn, het ‘lost in hyperspace’. Dat kwam misschien door eigen onervarenheid ermee, maar ook zijn webontwerpen in de loop der jaren stukken verbeterd. Maar afgelopen zondag had ik het weer eens: ik raakte in een cirkel en vond nergens een antwoord op wat ik wilde weten. Inmiddels durf ik te concluderen dat het niet aan mij ligt: ik ben inmiddels een zeer ervaren surfen, en iemand anders heeft het ook geprobeerd, en kwam er ook niet uit. Gewoon heel slechte website(s) dus.
De aanleiding was niet leuk: ik ben zaterdag mijn portemonnee verloren. Echt zo’n geval domme pech: moet op straat uit mijn te ondiepe broekzak gevallen zijn. Bleh, wat een gedoe. Ik belde op zondag naar de politie, in de hoop dat er misschien al een eerlijke vinder geweest was. Maar de politie gaat daar niet meer over, ik moest bij de gemeente zijn en een landelijke website: https://www.verlorenofgevonden.nl/ Daar zou ik ‘m kunnen aanmelden.
Als je bij ‘Meld uw voorwerp’ als plaats Rotterdam intikt, krijg je een lijst met de deelgemeentes. De mijne, Overschie, aangeklikt. Maar dan kom je dus niet bij iets waar je je voorwerp kunt melden (eerste teleurstelling), maar op een informatieve pagina van de (hele) gemeente: http://www.rotterdam.nl/product:gevondenofverlorenvoorwerpen (wat doet dat ‘product’ trouwens in de URL?)
Nergens op die pagina staat echter wat je moet doen met een verloren voorwerp – waar je dat kunt melden. Wel dat dat niet digitaal kan. Da’s jammer, want de politie had gezegd van wel. En hoe kan het dan wél? Ik kom er niet uit. Ja, ik kan weer terug naar die landelijke zoekmachine, maar dan zit ik in een cirkel.
Maar eens apart gezocht bij de deelgemeente. Googlend vind ik dan een pagina, maar die verwijst ook weer naar verlorenofgevonden.nl – en zo ver was ik al. Bij de balie van de stadswinkel dan? Ik de openingstijden opzoeken. Een moment lang denk ik, op basis van m’n eerste Google-treffer: bah, die is morgen pas laat open. Dan realiseer ik me dat die hele stadswinkel sinds een paar maanden is wegbezuinigd (ik had hier een link opgenomen naar het bericht daarover op de site van de deelgemeente, maar dat gaat niet goed, dus dat werkt niet).
Vreemd genoeg heeft de deelgemeente nog wel een tabje ‘aan het loket’ op de website, maar waar dat loket is, staat nergens. Openingstijden lijken te suggereren dat er nog wel iets open is, maar dat is niet zo. De pagina ‘contact, openingstijden en route‘ is in dat opzicht wel interessant, want het adres dat daar staat, is niet de plek die op het googlemaps-kaartje wordt aangegeven (deelgemeentekantoor versus de ex-stadswinkel). Help, ik word gek!
Nou had ik bij het politiebureau een briefje zien hangen dat je wel nog op de locatie van die voormalige stadswinkel moest zijn voor gevonden en verloren voorwerpen, en zoiets zei een vrienden van ons ook. Dat is het Prachthuis (nog uit de Vogelaar-tijd, die naam), maar op die website vind ik ook weer helemaal niks. En trouwens, de eerste drie hits op google zijn verouderd en zouden me ook weer op het verkeerde been kunnen zetten.
Ten einde raad heb ik gister maar gebeld met 14010, en die verwezen me, bij gebrek aan een stadswinkel dus, naar het centrale stadhuis. Niet naar het Prachthuis dus. Maar dat heb ik ook maar even gebeld, en inderdaad houden ze daar gevonden voorwerpen een tijdje vast, voordat ze naar de gemeente gaan.
Je gaat bijna denken dat er nooit iemand iets kwijtraakt in Overschie. En is het nou zo moeilijk, een beetje heldere informatie geven? Ik vind dit vanuit de gemeente gewoon vér onder de maat. Enige wat hen niet helemaal te verwijten is, is dat er zo veel verouderde informatie meekomt als je googlet. Het enige wat je daaraan kan doen, is zorgen dat Google een voorkeur heeft voor de actuele informatie, maar dat is lastiger dan alleen zelf goed voor je informatie zorgen. Maar dat doet de gemeente dus ook niet.
Ondertussen hoop ik nog steeds op een eerlijke vinder.
Geachte mevrouw Cornelis / Beste Louise,
Erg vervelend dat u, na eerder al uw portemonnee kwijt te zijn geraakt, vervolgens niet adequaat en eenduidig van de juiste informatie bent voorzien.
Het klopt dat de gemeente Rotterdam geen mogelijkheid biedt om te matchen via de landelijke site. Navraag leert dat ook andere steden die mogelijkheid van melden via de landelijke site niet bieden. We onderzoeken of het mogelijk is om op een andere manier wel verloren voorwerpen te gaan melden.
Helaas was dit kennelijk niet bij de politie bekend toen u hen benaderde. We zullen dit daar opnieuw onder de aandacht brengen en ook de collega’s van 14010 en de Stadswinkels daar op wijzen. Daarnaast zullen we dit nadrukkelijker vermelden op onze website.
Ook zullen we de eigenaar van de landelijke site verzoeken om duidelijk(er) aan te geven dat melden van verloren voorwerpen daar niet mogelijk is. En verzoeken hem ook niet meer te verwijzen naar de gesloten Stadswinkel in Overschie.
In Rotterdam is het mogelijk om op 13 locaties de gevonden goederen in te leveren. De veelheid van locaties is gedaan om het voor de Rotterdammer eenvoudiger te maken. De goederen worden dagelijks aangeleverd bij het depot Gevonden voorwerpen waar de voorwerpen in een systeem gezet worden met foto en een globale beschrijving. Zodat deze o.a. zsm op de landelijke site geplaatst kunnen worden. Het adres van depot Gevonden voorwerpen (tevens ook Fietspunt) is Schuttevaerweg 150 (ingang Industrieweg), 3044 BB in Rotterdam. Openingstijden depot: maandag t/m vrijdag 8.00 – 16.30 uur.
U kunt via de landelijke site dagelijks kijken of uw portemonnee ondertussen al gevonden is. We hopen voor u op een eerlijke vinder.
Met vriendelijke groet,
Eindredactie Rotterdam.nl / beheer Twitteraccount @rotterdam
Fijn dat de gemeente reageert en mijn verhaal serieus neemt. Bovendien is mijn portemonnee terecht: afgeleverd bij het in mijn post genoemde Prachthuis. Hoera!
Maar…. níet bij een stadswinkel dus, gelukkig, want dat was een stuk verder fietsen geweest. Dus niet zoals bij de gemeente bekend is – maar weer wel op het plaatselijke politiebureau. Dat blijft hoe dan ook heel erg verwarrend! (Overigens worden vanuit het Prachthuis de spullen wekelijks naar het depot gebracht, begreep ik).
Het blijft dus niet bepaald eenduidig, en de reactie gaat volgens mij voorbij aan mijn probleem met alle onduidelijke en onjuiste informatie op de gemeentelijke websites.
Beste mevrouw Cornelis,
Fijn om te vernemen dat u uw portemonnee weer terug heeft! Zoals hierboven getracht aan te geven werken we ook aan het verbeteren van de informatie over dit onderwerp. Door een aantal aanpassingen moet de info eenduidiger worden voor Rotterdammers. Dank voor uw meldingen en kritische blik, daar leren we graag van. Heeft u in de toekomst mogelijk nog meer verbeterpunten, zie dan svp ook deze pagina: http://www.rotterdam.nl/klachtenmeldingen
Met vriendelijke groet, eindredactie Rotterdam.nl