Blog eens anders, maar niet te veel
Afgelopen donderdag ben ik naar een cursus geweest van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht over corporate blogging: zakelijk gebruik van weblogs. Om ideeën op te doen voor dit weblog maar vooral ook omdat ik adviseer over schriftelijke communicatiemiddelen, zoals het weblog.
De opbrengst: twee nieuwe ideeën om eens anders te bloggen:
- Om zakelijk te bloggen, hoef je niet zelf een weblog bij te houden. In plaats van zelf te bloggen, kun je als bedrijf ook weblogs volgen. Als er dan aanleiding toe is, kun je een reactie plaatsen met bijvoorbeeld een advies en/of een link naar je eigen website (of toch weblog). Dat kan zijn als er op een weblog of forum geschreven wordt over je bedrijf of dienst, of als er andere aanknopingspunten zijn.
- Weblogs kunnen ook een interne functie hebben. Je zou bijvoorbeeld bij een groot veranderingsproject een weblog op het intranet kunnen maken dat de ervaringen en vorderingen vanuit verschillende perspectieven beschrijft. Ik word soms betrokken bij de invoering van een nieuwe huisstijl, waar dan ook een nieuwe manier van schrijven of presenteren bij hoort. De volgende keer ga ik voor zo’n project voorstellen er een weblog aan te koppelen, waar de projectleider, de communicatie-afdeling, de deelnemers en ikzelf aan kunnen meeschrijven en bijvoorbeeld voorbeelden en tips op plaatsen.
Voor wat betreft het gewone, reguliere bloggen hoorde ik niet veel nieuws. Probleem daarbij blijft dat eigenlijk niemand weet wat het precies oplevert, en er gaat makkelijk heel veel tijd in zitten. Zo’n stukje schrijven als dit, dat valt wel mee. Maar als je dat elke dag wilt doen, en het weblog daarbij actief promoot, kan het een dagtaak worden. Actief promoten houdt bijvoorbeeld in dat je de hele ‘blogosfeer’ naloopt om in de gaten te houden wat er verschijnt, zodat je meteen over en weer kunt linken naar aanverwante posts op de blogs die je volgt. Daarbij kun je links achterlaten als je forumt, twittert en MSN’t – en dat moet je eigenlijk veel doen om een groot online netwerk op te bouwen. Zo groeit de community rond je blog. Dat is hartstikke leuk, maar wat leveren al die uren bloggen, surfen en chatten op voor het bedrijf? Waar is de kosten-baten-afweging?
Een ander discussiepunt tijdens de cursus was of blogs nou echt interactief zijn. Is het ‘communicatie met’ bijvoorbeeld je klanten? Ik vind van niet: een blog is een vergemakkelijkte vorm van een al veel langer bestaand medium, zoals de column in krant of nieuwsbrief bijvoorbeeld, of het gestencilde boekje met verhaaltjes. Op een papieren tekst kun je ook reageren, denk maar aan de ingezonden brieven. Een weblog wordt pas interactiever als je er veel moeite voor doet. Maar met een papieren tekst kun je ook oproepen om te reageren. Ik zie daar geen principieel verschil tussen. Als je echte communicatie wil mét je klanten, zul je ze rechtstreeks moeten benaderen, in plaats van ze alleen dingen te lezen geven waar een enkeling op reageert.
Wie meer wil lezen over zakelijk bloggen als communicatiemiddel kan het weblog van docent Jeroen Mirck volgen. Zo’n linkje is voor ons beider weblogs goed. Kom maar op met die extra bezoekers!
Reacties
Blog eens anders, maar niet te veel — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>