En wat gaan ze nu onderzoeken aan het piramideprincipe?
Een overzichtje van de onderzoeksvoorstellen van de zes groepen studenten in het piramideprincipe-onderzoekscollege. Overkoepelend thema: over het piramideprincipe zijn veel mensen in de praktijk heel enthousiast en het heeft een hoge status. Maar is het wel echt zo effectief? Dat gaat op zes verschillende manieren bekeken worden. Een kort overzicht alvast, over de vorderingen, bevindingen en conclusies in de loop van de tijd meer.
Eén groep gaat zich met de schrijvers bezighouden. Het piramideprincipe is best moeilijk om te leren. Te moeilijk misschien wel, en wat is er zo moeilijk aan in de praktijk?
Eén groep gaat kijken naar de theorie. Minto doet in haar boek The pyramid principle nogal wat claims over de achtergrond van het principe. Een voorbeeld is dat ons geheugen informatie ook in piramide-structuren zou opslaan. In hoeverre zijn die houdbaar, zeker gegeven het feit dat de meeste van de literatuur waarnaar Minto verwijst nogal gedateerd is.
De andere vier groepen houden zich bezig met de lezers, op manieren die verschillen in de methode van onderzoek en/of de thematiek:
- Een groep onderzoekt de vraag of het piramideprincipe door lezers als onbeleefd ervaren wordt, op twee verschillende manieren, waarvan eentje ook de mate van betrokkenheid van de lezer erbij betrekt
- Een groep onderzoekt in hoeverre lezers inderdaad geneigd zijn om het antwoord op de adviesvraag achterin het rapport te zoeken, iets wat wel als tegenwerping tegen het piramideprincipe gebruikt wordt: hoofdboodschap voorop zou maar verwarrend zijn
- Een groep doet misschien wel het meest recht-toe-recht-ane effectiviteitsonderzoek door waarde-oordelen over een piramidaal rapport te vergelijken met die over een traditioneel-methodologisch opgebouwd rapport
- De laatste groep onderzoekt het leesgedrag van een piramidaal versus traditioneel rapport door middel van oogbewegingen.
Wordt vervolgd!
Reacties
En wat gaan ze nu onderzoeken aan het piramideprincipe? — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>