De nieuwe onderzoeksvragen
Zoals ik vorige week beloofde nu een overzicht van de nieuwe piramideprincipe-onderzoeken. Enkele groepjes studenten borduren sterk voort op eerder onderzoek en verdiepen zo wat al is gebeurd, namelijk onderzoek naar…
- De rol van de inhoudsopgave (met een andere methodiek)
- De mogelijkheid om met instructie genre-verwachtingen te ‘overrulen’ (beter gecontroleerd)
- De toepasbaarheid van het piramideprincipe in e-mails (dit keer onder andere onder ‘echte’ zakelijke lezers)
- Wat er blijft hangen van een tekst (met inhoudsvragen, ook niet eerder gedaan).
Vier andere onderzoeksvragen zijn nieuw, al liggen twee ervan direct in het verlengde van eerder onderzoek; ik parafraseer:
- In hoeverre krijgen studenten in de loop van hun studie meer ‘last’ van de genre-verwachtingen gebaseerd op de methodologische structuur – en dus meer moeite met piramidale teksten? (vermoeden op basis van eerder onderzoek)
- In hoeverre is ‘hoofdboodschap voorop’ wel wenselijk in e-mails met goed nieuws of als een negatieve boodschap al te verwachten viel? (er is onderzoek dat het in slecht nieuws niet goed valt.
Helemaal nieuw zijn de laatste twee onderzoeksvragen:
- Hoe ervaren lezers uit een indirecte (Aziatische) cultuur brieven met de hoofdboodschap voorop? Dat kan in onze directere cultuur wel eens beter liggen dan daar, immers.
- In hoeverre ervaren afgestudeerden een kloof ervaren tussen wat ze op de universiteit hebben geleerd (methodologisch-wetenschappelijk schrijven) en wat de praktijk van ze vraagt (misschien wel het piramideprincipe, maar dat moet blijken natuurlijk).
Ik ben benieuwd – de studenten gaan nu aan de slag met van die praktische zaken als het maken van experimenteel materiaal en het zoeken van respondenten. Ik verwacht de uitkomsten pas in januari, maar misschien is er voor die tijd al wel weer wat nieuws te melden, en dat zal ik dan niet nalaten!
Reacties
De nieuwe onderzoeksvragen — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>