Jongeren maken nauwelijks sociale-media-spelfouten
In de huidige editie van Tijdschrift voor Taalbeheersing (2016 nr. 3) staat een geruststellend artikel over de spellingsvaardigheid van jongeren (althans, in Vlaanderen). Reinhild Vandekerckhove en Dominiek Sandra hebben in een grote stapel schools schrijfwerk van allerlei jongeren gekeken welk aandeel ‘gewone’, klassieke spelfouten hebben ten opzichte van fouten die komen door interferentie van de normen van de sociale media. Dus schrijven jongeren ook op school ff, w8, nie en egt, doorspekt met smileys? Dat is wel waar veel ouders en andere ouderen bang voor zijn.
Welnu, in de stapel zitten weliswaar veel spelfouten, maar het grote gros daarvan zijn gewoon de d’s en de t’s en de samenstellingen. De typische schrijfwijze van de sociale media is goed voor dik vijf procent van alle fouten. Dus dat valt hartstikke mee. Lager opgeleide jongeren maken ze wel meer dan de hoger opgeleide, maar dat is niet verrassend. Er is een licht verband met de overall spelvaardigheid, dus als een jongere slecht spelt, zal die mogelijk ook wat meer chatspelling gebruiken, maar dat is niet heel duidelijk. De meest voorkomende soort fout is het weglaten van de slot-n: wille, eige en overdreve.
Dus ja, jongeren gebruiken in schoolse schrijftaken ook de schrijfwijze van de sociale media. Maar niet heel veel. Geen reden tot paniek dus.
Reacties
Jongeren maken nauwelijks sociale-media-spelfouten — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>