Zet je lezer op het goede been
Mijn maatstaf voor een goede inleiding is dat die de verwachtingen van de lezer managet: aan het eind van de inleiding weet je als lezer waar je aan toe bent en kun je een weloverwogen besluit nemen wel of niet verder te lezen. Bedoeling is dan natuurlijk dat je dan niet bedrogen uitkomt. In dit stukje uit Wielersport, het blad van de KNWU, gaat dat mis:
(klik erop om het leesbaar te krijgen)
In de eerste alinea krijg ik de indruk dat het stukje zal gaan over het gevaar van te intensief sporten. Daar gaat het echter verderop helemaal niet meer over. Vagelijk lijkt het misschien te suggereren dat je door goede voeding dat gevaar kunt vermijden, maar dat is natuurlijk onzin. Zo gaat het artikeltje me irriteren, en als dan ook nog blijkt dat het reclame is… bleh!
In zakelijke teksten vind ik het nog nauwer komen dan in dit soort stukjes. Dus doe altijd de check: managet jouw inleiding de verwachtingen van een lezer, op een heldere en ook eerlijke manier? Zet je lezer niet op het verkeerde been!
Reacties
Zet je lezer op het goede been — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>