Waarom het piramideprincipe?
Vorige week kreeg ik de vraag of ik een overzichtje had van waarom je bij adviseren het piramideprincipe zou willen/moeten toepassen – wat zijn de voordelen ervan? Daar meteen maar even een piramide van gemaakt. Hieronder heb ik die weer ‘platgeslagen’ in tekstvorm, dat maakt het wat leesbaarder:
Waarom het piramideprincipe?
Omdat het de tekststructuur is die het beste aansluit bij adviseren, want:
1. Je dient de belangen van de opdrachtgever ermee, op twee manieren:
- De hoofdboodschap voorop maakt efficiënt lezen mogelijk vanwege:
(1) ‘Oprolbaarheid’ zoals in een goed krantenartikel: geeft snel duidelijkheid, ook in haast
(2) Spanningsreductie: maakt het makkelijker om details op te nemen (i.t.t. een detective).
- De inhoudelijke structuur vertelt de lezer wat hij moet doen en waarom (i.t.t. de methodologische, die vertelt wat jij gedaan hebt).
2. De structuur past bij de relatie tussen adviseur en opdrachtgever, met drie kenmerken:
- Vertrouwen (i.t.t. de methodologische opbouw, die verantwoording aflegt aan een wantrouwende lezer)
- Persoonlijk (vooral door de op maat gemaakte ‘so what’s’ waarmee je de boodschap afstemt op de vraag en de belangen van de opdrachtgever)
- Gelijkwaardig (vooral door het effect van de hoofdboodschap voorop: leg je kaarten op tafel).
3. De structuur maakt je verhaal maximaal overtuigend doordat de hoge eisen voor de onderbouwing van de hoofdboodschap zorgen voor logische consistentie.
Pingback:Tekst & Communicatie » Blog Archive » En de nadelen dan?