Vier tips voor het ondernemingsplan
Vandaag kort met iemand gesproken over het schrijven van een ondernemingsplan. Vier tips die je niet zo gauw vindt in bijvoorbeeld de informatie van de Kamer van Koophandel:
– Vertaal alle informatie naar argumenten waarom het loont om geld te steken in dit bedrijf/plan. Je doet je analyse, bijvoorbeeld van de markt – maar dat alleen is niet genoeg. Je schrijft het op om de lezer ervan te overtuigen dat er een plek is op de markt voor jouw idee. De analyses zijn dus alleen nog maar de ruwe materialen; het eindproduct (het ondernemingsplan) bestaat uit argumenten. Een ondernemingsplan is namelijk een overtuigende tekst, een betoog! En dat is meer dan analyses met een nietje erdoorheen.
– Zorg voor een kernachtige en concrete formulering van het belangrijkste argument voor investeren. Goede graadmeters daarvoor zijn: in één zin te formuleren, en een willekeurige buitenstaander krijgt er geen glazige ogen van, maar vraagt erop dóór. Glazig kijken betekent meestal dat je te abstract of algemeen formuleert, vage dingen met visies en strategiën en oplossingen enzo. Wees concreet, zodat de hoorder/lezer zich een voorstelling kan maken van deze kernboodschap, en erdoor nieuwsgierig raakt naar de rest.
– Schrijf niet álles op wat er te zeggen is over het bedrijf of het plan. De meeste lezers van dit soort teksten vinden ze te lang. Wat heeft zo iemand nodig om de beslissing te nemen? De rest is overbodige ballast. Hak dat soort knopen door (wel of niet erin?) met het oog op de lezer.
– Ga de zwakke punten en valkuilen in het plan niet uit de weg. Je kunt ze kort benoemen en omschrijven hoe je ermee om denkt te gaan. Want zo’n lezer weet echt wel dat die er zijn, en ze erkennen schept vertrouwen. Bovendien kun je zo laten zien dat je ermee bezig bent ze te ondervangen.
Inderdaad moet je zorgen dat je communicatie in orde is, zeker voor je ondernemingsplan. Bovendien als je probeert het vanop je wolk te bekijken, zal je vlugger foutjes en zwakheden ontdekken die je alsnog kan inspassen of vermijden. Een goed ondernemingsplan is eerlijk communiceren met uzelf.