Snelle hoofdboodschap-check
Als je feedback wilt geven op een tekst of op slides die geschreven zijn (of zouden moeten zijn) volgens het piramideprincipe, dan kun je met een paar snelle ’trucs’, bijna zonder echt te lezen, al wel wat roepen over de hoofdboodschap:
- Zie je en, komma’s en voegwoorden? Duiden er vaak op dat de HB uit meerdere boodschappen bestaat. Dus is helemaal een veeg teken: de hoofdboodschap staat daar meestal achter.
- Alleen een onderwerp, zonder werkwoord? Da’s geen boodschap.
- Vraagteken? Een vraag is ook geen boodschap.
- Lang? Mogelijk ook een probleem: de hoofdboodschap moet in één keer te behappen zijn (dus niet te lang, moeilijk of abstract).
- Kun je hem eigenlijk wel aanwijzen in de tekst? Dat moet wel zo zijn! Daar mag je de schrijver ook naar vragen: precies waar staat hij dan? Want frappant vaak zit de hoofdboodschap wel in het hoofd van de schrijver, maar staat-ie niet op papier! Als je er dan over praat, formuleert de schrijver hem wel. Maarja, daar heeft een lezer niks aan!
- Zie je in PowerPoint onderaan of rechts een tekstblok, vaak met een pijl die ernaartoe wijst (een ‘big f*cking arrow’)? Dikke kans dat dáár de hoofdboodschap staat, in plaats van waar-ie hoort bij ‘HB voorop’: in de titel.
Voor al deze punten kun je de vergelijking maken met een goede krantenkop!
Reacties
Snelle hoofdboodschap-check — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>