Schrijven en lezen op één wetenschapspagina
Interessante wetenschapspagina in de NRC van afgelopen dinsdag. In een klein berichtje linksonder gaat het maar weer eens een keer over de gunstige effecten van schrijven op de psyche, dit keer in het bijzonder over het opschrijven van wat je echt belangrijk vindt in het leven (waarden). Dat helpt tegen onzekerheid.
Daarnaast een wat groter artikel onder de titel ‘Clou verklappen vergroot leesplezier‘. De inhoud ervan vond ik frappant: mensen blijken meer te genieten van een verhaal als ze de afloop ervan al kennen. Ze hebben er misschien een hekel aan als de afloop verklapt wordt, maar dat is waarschijnlijk iets sociaals, dat een ander je het plezier afneemt. Maar als je weet hoe het verhaal afloopt, bijvoorbeeld als de auteur zelf dat met een ‘spoiler’ vertelt, valt er nog steeds veel te ontdekken en genieten aan het verhaal, en je deelt de hoop en angst van de personages. Het blijkt dat lezers verhalen met zo’n verklapte afloop beter waarderen.
Natuurlijk doet dit me denken aan de discussies over de hoofdboodschap voorop. Daarmee ‘verklap’ je eigenlijk ook al heel veel. Bij sommige mensen roept dat weerstand op. Ik zei altijd al dat je een adviesrapport nu eenmaal anders leest dan een detective of een thriller. Nu kan ik hen vertellen dat zelfs bij detectives en thrillers de hoofdboodschap voorop zetten helemaal geen kwaad kan!
Reacties
Schrijven en lezen op één wetenschapspagina — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>