Een schrijfprofessional gebruiken
In mijn meest recente column in Tekstblad pleit ik ervoor dat meer mensen gebruiken zouden moeten maken van een professioneel tekstschrijver. Zo van: iedereen denkt maar dat-ie kan schrijven, maar daar plukken we de wrange vruchten van in de vorm van rapporten en offertes vol met jargon en jaren ’50 schrijftaalclichés (‘hopende u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd’).
Vanochtend viel mijn oog op een uitspraak van Sarah Notenboom, zelfstandig ondergoedproducent voor de grotere maten, in de huidige Opzij (p. 89). Ze geeft drie tips, en één ervan luidt:
Investeer in je presentatie. Een eindredacteur kijkt mijn teksten na, een professionele fotograaf fotografeert modellen met mijn ontwerpen.
Zoiets zie ik niet vaak staan. Notenboom komt over als kwaliteitsbewuste ondernemer, en daar hoort zorg voor de kwaliteit van teksten bij, natuurlijk. ‘Nakijken’ vind ik nog wat minimaal klinken, want een tekst-professional kan veel meer dan dat, maar toch: uit zo’n uitspraak blijkt dat ze zich ervan bewust is dat goed schrijven vakwerk is. Inderdaad.
Hallo Louise, Ik Google mijn naam niet zo vaak, maar vandaag toevallig wel. Wat leuk dat je mij citeert. Ik geef graag nog een toelichting. Ik heb het in mijn geval over ‘nakijken’, omdat ik een achtergrond bij de bladen heb en in overleg met mijn tekstschrijver dat ik zelf mijn teksten schrijf. Maar het is zeker nodig dat die geredigeerd worden. (in deze reactie staan vast ook foutjes ;-))
Ik ben het helemaal met je eens dat als je geen ervaring met het schrijven van teksten hebt een tekstschrijver een goede of eigenlijk onontbeerlijke investering is. Zij kunnen je verhaal duidelijk verwoorden en dat gaat inderdaad veel verder dan ‘nakijken’. Succes met je bedrijf en je blog.