Een jarige en andere links
Ik heb al vaak verwezen naar SlideMagic, en deze maand kan ik dat in een feliciterende vorm doen: dat weblog bestaat tien jaar. Het had de laatste tijd weer interessante posts:
- Over hoe lezers investeringsvoorstellen lezen: de eerste indruk en voor een snel besluit over of het voorstel interessant genoeg is.
- Over hoe de presentatiekwaliteit afhangt van je vertrouwdheid met je verhaal.
- Over hoe ‘maak een presentatie over het strategisch plan’ een vage opdracht is (heel herkenbaar, ik hoor over die vaagheid van heel veel schrijvers!)
- Over de stap van analyse naar verhaal (ook heel herkenbaar, al die presentaties die de analyse laten zien maar geen boodschappen bevatten).
- Over twee heel talige dingen: zorgvuldig omgaan met de woorden in een presentatie, zodat het er zo min mogelijk zijn, en een nuttig onderscheid in spelfouten en hun consequenties.
Dan de rest van de oogst aan leuke en nuttige links van de laatste tijd:
- Een ander weblog waar ik het afgelopen jaar al vaker naar heb verwezen, Peak Performance, had onlangs een behartigenswaardige post over het verschil tussen iets weten en het doen. Ergens over lezen of praten is nog iets heel anders dan het doen, en dat geldt zeker voor schrijven ook. Schrijven moet je vooral veel doen – en er feedback op krijgen.
- Een leuke post waarvan ik leer dat sommige woorden echt zijn voorbehouden aan een bepaalde omgeving, zoals hier difficulteren in de politiek. Iets om je bewust van te zijn als je teksten naar buiten die omgeving gaan! Een voorbeeld dat ik regelmatig tegenkom: bevinding. De gewone betekenis van dat woord is neutraal; in vooral de accountancy en bij andere toets-bezigheden is het een eufemisme voor probleem en heeft het een negatieve lading. ‘Het oplossen van de bevindingen’ is raar voor gewone lezers.
- Een filmpje over een fraai model om ervoor te zorgen dat je met je inhoud inspireert, met vragen die lijken op die uit het piramideprincipe.
Reacties
Een jarige en andere links — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>