Creatief schrijven in het bedrijfsleven
Meteen m’n belofte van vrijdag inlossen dan maar: iets over de inhoud van het artikel over creatief schrijven in het bedrijfsleven in Schrijven Magazine. Het is een pleidooi om creatief schrijven toe te passen in het bedrijfsleven, maar helemaal scherp krijg ik dat niet, vooral niet omdat het artikel begint met allerlei argumenten ertegen, en de auteur niet helder maakt wat ze onder ‘creatief schrijven’ precies verstaat. Daardoor zijn wat afbakeningen vaag (met eenvoudig schrijven en tussen vorm en inhoud bijvoorbeeld). En net als het artikel op gang is, staat de rest online.
Wat kunnen we er dan wél mee? Nou:
- Creatief schrijven kan zorgen voor wat meer menselijkheid en persoonlijkheid in klantenbrieven, zorgvuldigere communicatie (beter afwegen van het effect van woorden) en humor.
- Storytelling – dat doet het wél goed in het bedrijfsleven. Leuk voorbeeld is dat als een organisatie haar kernwaarden wil formuleren, je door kunt vragen op de containerbegrippen die ze dan vaak noemen, zoals klantgericht: geef daar eens een voorbeeld van? En wanneer ging het níet goed? Dan komen de ‘echte’ verhalen los, en krijgt klantgericht inhoud. Dat voorkomt de glazige blikken die ik op dit weblog af en toe aan de orde stel (zoals vorige week) (later in het artikel beperkt een geïnterviewde het nut van storytelling overigens tot presenteren, weer zo’n ondermijning van het eigen standpunt).
- Persona gebruiken – dat staat helemaal in het online gedeelte. Zelf geen ervaring mee.
Wat ik zeker nog zou willen toevoegen is de creatieve schrijftechniek freewriting. Gebruik ik zelf vaak in mijn trainingen, voor schrijvers om los te komen uit de schrijftaalkramp en allerlei belemmerende gedachten over ‘hoe het hoort’, en zodoende weer meer ‘eigen’ en makkelijker te gaan schrijven. Van harte aanbevolen!
Reacties
Creatief schrijven in het bedrijfsleven — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>