Als TomTom-meldingen piramidaal geschreven werden…
Erg leuke post op Letters & Links, het blog van Anneke Nunn: wat als TomTom-meldingen geschreven werden door een… en vul dan maar in. Het inspireerde mij tot het schrijven van een piramidale TomTom-melding, twee zelfs: eentje met een waarom-onderbouwing (Minto’s logical argument) en eentje met een hoe-onderbouwing (grouping). Eronder enige uitleg.
Dus, wat als TomTom-meldingen geschreven zouden worden door een adviseur die schrijft volgens het piramideprincipe:
1.
Rechtsaf slaan
U bent onderweg van huis naar Delftweg 9 te Rotterdam. U weet echter niet hoe u moet rijden. Uw vraag aan ons was daarom wat de beste route is. Uit ons onderzoek is geleken dat het optimaal is om over 300 meter rechtsaf te slaan. Hieraan ligt de volgende argumentatie ten grondslag:
- Uw belangrijkste criterium is snelheid.
- Van alle mogelijke routes naar uw bestemming, is die via de afslag naar rechts over 300 meter de snelste:
– Als u bij die afslaag naar rechts gaat, bedraagt de reistijd 38 minuten.
– Als u bij die afslag rechtdoor gaat, komen er 5 extra minuten bij
– Als u bij die afslag linksaf gaat, komt er ruim een half uur bij.
- Daarom kunt u het beste over 300 meter naar rechts afslaan
* * *
Wij hebben u met plezier van dit advies voorzien en helpen u graag bij de implementatie ervan.
2.
Rechtsaf slaan
U bent onderweg van huis naar Delftweg 9 te Rotterdam. U weet echter niet hoe u moet rijden om zo snel mogelijk op uw bestemming aan te komen. Uw vraag aan ons was daarom wat de beste route is. Uit ons onderzoek is geleken dat het optimaal is om over 300 meter rechtsaf te slaan. U zet daartoe de volgende stappen:
– Als u de afslag nadert, vermindert u snelheid.
– U geeft richting aan naar rechts.
– U sorteert voor in het rechtervak.
– U slaat af naar rechts.
* * *
Wij wensen u veel rijplezier en zien ernaar uit om u enige tijd na het afslaan van vervolgadvies te voorzien.
——————————————————————————————
Je ziet in deze voorbeelden de volgende kenmerken van een piramidaal adviesrapport (en zie verder vooral ook Adviseren met Perspectief):
- Koppen en titels bevatten een boodschap, hier de hoofdboodschap in telegramstijl
- Inleiding volgt stramien situatie – complicatie – vraag – antwoord; dat antwoord is de hoofdboodschap
- De hiƫrarchie is zichtbaar: de onderbouwing (argumenten, acties) springen in.
- De onderbouwing beantwoordt naar aanleiding van de hoofdboodschap ofwel ‘waarom’ ofwel ‘hoe’, dus de basis van de structuur is een impliciete, simpele en eenduidige vraag-antwoorddialoog tussen adviseur en geadviseerde (schrijver en lezer).
- Beide voorbeelden voldoen aan de hogere eisen aan logica en samenhang: het logical argument volgt Minto’s regels van het volledig uitgeschreven argumentatieschema met dwingende conclusie, inclusief de herhaling van de conclusie in de derde bullet; de grouping is MECE, van gelijk niveau van abstractie en logisch geordend en leidt tot de so what op het niveau erboven.
- De drie sterretjes en daarna het slotwoord zijn niet zozeer onderdeel van het piramideprincipe, maar zo gaat het wel bij bijvoorbeeld McKinsey: de sterretjes duiden aan dat de piramide daar eindigt, en dan kun je nog wat aardigs zeggen met een mooie vooruitblik.
Zou de kop niet moeten zijn: Sla rechtsaf over 300 meter?
Mag zeker ook! De formulering van koppen vind ik een smaakkwestie. In dit geval past zoiets gedetailleerds er wel in, maar ‘in het echt’ is dat vaak niet zo, omdat de kop dan te lang zou worden.