30 seconden??
Afgelopen donderdag schreef ik dat het mogelijk moet zijn om in een zakelijke tekst binnen 30 seconden de kern of hoofdboodschap te vinden. Dat roep ik ook wel eens in trainingen. Dan krijg ik vaak als reactie: ’30 seconden is wel héél kort’. Mijn reactie daarop:
- Denk eens aan een krant. Die raap je van de mat, je weet in één oogopslag wat het belangrijkste nieuws van de dag is. Dat kost dus, zeg, 0,1 seconde. Een adviesrapport is weliswaar een andere tekstsoort, maar 30 seconden is wel 300 keer zo lang! Dat moet dus toch echt wel kunnen lukken.
- Hoe veel tijd neem je zelf om alles wat je binnenkrijgt te lezen? Nou dan! En dat bedoel ik dan op twee manieren: (1) verwacht van je eigen lezer niet meer geduld dan je zelf als lezer hebt en (2) je bewijst je lezer een grote dienst als je je tekst zo efficiënt leesbaar maakt. Dat is een keuze: zo ziet echte lezer- en dus klantgerichtheid er in de praktijk uit. Als je dus klantgericht wilt schrijven, zijn die 30 seconden je doel.
En over die kranten dan nog even: daaraan kun je een voorbeeld nemen van hoe je een grote mate van leesefficiëntie kunt bewerkstelligen. Eén voorbeeld: de kop. Als krantenkop staat er ‘V-raad bijeen na aanval Israël’ (één van de twee koppen op NOS Nieuws van dit moment). Als de krant de koppen-gewoonte van de meeste adviesrapporten zou volgen, zou daar echter ‘Nieuws’ staan, of ‘Buitenland’… zo weinig inzichtelijk zijn immers hoofdstuktitels als ‘Conclusie’. Kranten gebruiken boodschaptitels – een uitstekend idee!
Pingback:Tekst & Communicatie » Blog Archive » En wat als-ie dan niet verder leest?
Pingback:Tekst & Communicatie » Blog Archive » Snel naar de hoofdboodschap