Grafiek op het randje
Ik kreeg eerder deze week het volgende overzicht van energietarieven van mijn leverancier:
Nou, geweldig toch, met dat rode blokje kosten mijn gas en stroom bijna niks! Een fractie van het blauwe en oranje blokje maar!
Althans, dat is de eerste, visuele indruk. Als ik iets beter kijk, naar de assen en de getallen, dan zie ik dat het verschil lang niet zo groot is als het lijkt. Dat komt doordat de verticale as niet op 0 begint, maar op 860.
Tsja, zo kan je een verschil veel groter laten lijken dan het is. Daar heeft deze leverancier (kennelijk) baat bij. Voor een commercieel bedrijf denk ik: mwah, op het randje. In veel andere zakelijke situaties zou ik dit een on-ethische grafiek vinden. Die eerste indruk moet overeen komen met wat uit nadere bestudering blijkt. Dáár gebruik je beelden voor, immers: omdat die óók spreken bij eerste, vluchtige indruk. En wat ze dan zeggen, moet wel kloppen.
Reacties
Grafiek op het randje — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>