Steile leercurve
Er zijn weinig periodes in mijn leven waarin ik zo snel zo veel geleerd heb als in de afgelopen weken. Dat varieert van kennis over virussen en hun verspreiding tot de reacties van mezelf en anderen op de coronacrisis, van meer inzicht in framing, data-visualisatie en gedragsbeïnvloeding tot weten welke partijen onze privacy behartigen – nodig vanwege de op handen zijnde app, waar ik me zorgen over maak, maar ook voor videobellen.
Videobellen met iets anders dan Skype was nieuw voor me. Zoom was in één klap populair, maar ook negatief in het nieuws vanwege de privacy-problemen. Inmiddels heb ik wat geëxperimenteerd met Jitsi, dat gaat goed. Voor wie zich erin wil verdiepen: dit zijn nuttige informatiebronnen: keuzehulp van de Autoriteit Persoonsgegevens, wegwijs van Bits of Freedom, en een overzicht van VPNGids.
Vanmiddag ben ik bezig geweest met leren hoe ik één van mijn werkvormen via videobellen kan aanbieden. Het gaat daarbij om het op een bepaalde manier neerleggen van taken (ik treed even niet in detail om niet te veel weg te geven). ‘Live’ gaat dat met briefjes op de grond of op een tafel, waar iedereen aan meedoet en rond staat. Ik had bedacht dat ik het neerleggen doe, in zicht van de camera, op aanwijzingen van de deelnemers. De opstelling vergt wat creativiteit maar is gelukt – de webcam hangt op z’n kop aan het krukje:
Zo krijg ik wat op de grond ligt scherp, maar de briefjes die ik gewoonlijk gebruik, zijn dan te groot. Dus heb ik de inhoud veel kleiner geprint en uitgeknipt. Mijn trainingsmateriaal bestaat nu uit een boel piepkleine fliedertjes papier.
Gelukkig hoef ik daar niet mee te reizen, maar toch: hoe houd ik ze bij elkaar? Ik bleek nog een blikje te hebben, van heel vroeger, daar passen ze precies in. Dat blikje is me dierbaar: er staat één van mijn eerste literaire helden op: Pieter Konijn!
Zo heb ik dus ook geleerd hoe nuttig een oud blikje is en hoe ik een deel van mijn training via video kan aanbieden. Het duurt nog heel even, maar dan ga ik er voor het eerst mee ‘live’: experimenteren hoe het gaat, trainen op afstand. De leercurve loopt dus nog door.
Reacties
Steile leercurve — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>