Lees deze bijzonder interessante post!
Leuke en zinnige blogpost: http://www.adamsherk.com/public-relations/most-overused-press-release-buzzwords/ Het gaat over buzzwords, marketing- en managementtermen die veel te vaak gebruikt worden in een poging een boodschap kracht bij te zetten – maar die zo ‘overgebruikt’ zijn dat ze afgesleten zijn en niet veel meer betekenen. De lijst in het blog is in het Engels, maar het is niet moeilijk je er Nederlandse equivalenten bij voor te stellen.
Aan het eind stelt blogger Adam Sherk de vraag:
Which terms do you think are the biggest offenders? What would you love to see stricken from marketing speak forever?
Welnu, waar ik het meest een hekel aan heb, is het marketingtrucje om de kwaliteit van iets te benoemen, terwijl je die als gebruiker (/lezer/cliënt/patiënt enzovoort) eigenlijk zelf moet constateren. Zoals in de titel van deze blogpost: als ik met ‘bijzonder interessant’ mijn eigen post bedoel, heb ik alvast bepaald hoe de lezer hem moet ervaren. Als lezer vind ik dat afschuwelijk.
Kom naar het ‘oergezellige’ feest! Uh, nou, dat zie ik daar wel.
In de titel van één van mijn eigen boeken zit ook zoiets. De ondertitel van Van bullet naar boodschap luidt: ‘een heldere gids voor boeiende Powerpoint-presentaties’. Nou, dat kon wat mij betreft maar net, en bij een uitgeverij heb je ook te maken met de marketing-afdeling. Marketeers geloven namelijk vaak wel in dit soort kreten, dat blijft een punt van discussie tussen die discipline en de mijne. Ik zou van mijn eigen boek nooit op de cover zetten dat het ‘helder’ is. Dat mag de lezer bepalen. Maarja, zo zeggen marketeers, zo verkoopt het beter. Ik betwijfel dat, maar weet van geen onderzoek.
Het allerergste is natuurlijk als een bedrijf luid en duidelijk zegt dat ze ‘klantvriendelijk’ zijn. Meestal is dat dan níet het geval, want zo is het ook nog eens een keer: als iets vanzelf spreekt, hoef je het niet rond te bazuinen.
In de lijst met buzzwords krijg ik dus vooral jeuk van greatest, top, unique, largest, innovative, exclusive, easy to use, enzovoort. Niet voor niets is een vuistregel voor krachtig schrijven dat je zo veel mogelijk op bijvoeglijke naamwoorden moet bezuinigen….
(met dank aan Sticky Slides via wie ik Adam Sherk’s post vond)
Reacties
Lees deze bijzonder interessante post! — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>