Alweer een goed boek van Van Bogaert (2)
Soms val ik graag in herhalingen. Met deze zelfde titel schreef ik in 2016 een blogpost. Dat was toen dus over het tweede goede boek van Mark Van Bogaert, en vandaag gaat het over het derde dat mij onder ogen komt.
De verrassing is er wel een beetje af, voor mij, maar een boel van wat Van Bogaert schrijft blijft belangrijk en moet nog vaak herhaald worden. Waarom blijkt al wel uit de titel: 101 schrijftips die je moest missen op school. Net als eerder geeft dit boek tips die echt werken, in plaats van schoolmeesterregels. Ze zijn gebaseerd op de empirie: tests, registratie van oogbewegingen, op papier en online.
Het gaat dan om ik en spreektaal durven te gebruiken, een zin rustig met en beginnen, kritisch zijn op je eigen stopwoorden, inhoudelijke koppen formuleren, de hoofdboodschap voorop zetten, visuele middelen gebruiken (inclusief smileys) en noem maar op – allemaal dingen die ik zelf ook zo vaak roep.
Eén ding verraste mij wel ook nog: dat de AIDA-formule verouderd is, althans, volgens Van Bogaert. Die formule staat voor attention – interest – desire – action als volgorde voor bijvoorbeeld direct marketing teksten. Ik heb in de loop der jaren af en toe de vraag gekregen hoe die zich verhoudt tot ‘hoofdboodschap voorop’ en dat wist ik dan niet zo goed, nouja, bij AIDA staat dus achterop wat de lezer moet doen, dus dat is strijdig. Maar veel verder kwam ik niet. Volgens Van Bogaert is dat dan ook niet handig: in online tests is gebleken dat de knop naar het invulformulier beter een paar keer op de pagina staat, waaronder ook bovenaan, en zeker niet alleen maar onderaan. Voor eerst langs AID lezen of scrollen hebben moderne lezers te veel haast. Die ga ik onthouden!
Wat ik ook nog een opvallend advies vond, was ‘formuleer negatief’. Dat is soms taboe, vanuit de ‘denk niet aan een roze olifant’-gedachte, maar bij afkeer van verlies werkt iets ontkennen juist beter: ‘als u zich niet laat onderzoeken op kanker, loopt u risico dat…’
Van Bogaerts tips zijn onverdund nuttig voor wervende massacommunicatie. Bijna alles ervan is net zo relevant voor adviseurs en andere schrijvende professionals. Ik vond maar een piepklein detail waarvan ik dacht: nou, dat geldt niet voor een adviesrapport. Van Bogaert raadt namelijk het gebruik van de puntkomma af. Dat zou een gemis zijn in de wat complexere genres. Maar verder zou ik zeggen: grasduinen en ter harte nemen, de tips in dit boek! Het is ook nog eens gewoon leuk en vlot geschreven. Van Bogaert practicet namelijk wat hij preacht. En zo hoort het!
Reacties
Alweer een goed boek van Van Bogaert (2) — Geen reacties
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>